Ordningsregler

Andrahandsuthyrning

Uthyrning i andra hand kräver styrelsens godkännande. Begäran om godkännande ska vara skriftlig och innehålla skälet för begäran, tidsperiod och vem som ska hyra lägenheten. Om uthyrningen ska pågå längre tid än två år, vilket är sällsynt att bli beviljad, ska hyresgästen avstå från besittningsskydd. Besittningsskyddet för andrahandshyresgäst avtalas bort genom ansökan till hyresnämnden, som har särskild blankett för detta.

Hiss

Vår hiss är försedd med vacker träbeklädnad som lätt kan repas. Vid in- eller utflyttning, renovering eller transport av skrymmande föremål i hissen måste man använda väggskydden som står i källaren för att hissen inte ska skadas. Den som säljer sin lägenhet ombedes informera nya boende om väggskydden.

OBS! Om man 3 gånger bryter fotocellen i hissen, så att dörrarna inte stängs, upphör av säkerhetsskäl hissen att fungera. Återställningsnyckel finns hos ordföranden och husansvarig

Vid annat fel på hissen kontakta styrelsen.

Källarförråd

Genom åren har det varit en del översvämningar i källaren på grund av att vår fastighet ligger lågt i förhållande till grundvattnet. En god idé kan vara att ställa sina saker en bit upp från golvet och att inte förvara fuktkänsliga föremål i källaren. Inga föremål får ställas utanför förråden. Inte heller i gångarna, som måste hållas fria pga brandrisk osv.

Renovering av lägenhet

Enligt bostadsrättslagens 7 kap. 7 § gäller att bostadsrättshavaren utan styrelsens tillstånd inte får utföra åtgärd som innefattar:

  • Ingrepp i bärande konstruktion, t ex borttagande eller försvagande av bärande vägg.
  • Ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, t ex förflyttning eller installation av våtutrymmen, toaletter och kök.
  • Annan väsentlig förändring av lägenheten, t ex ändring av en lägenhets karaktärsdrag eller så att dess kulturhistoriska värde inte tas tillvara.
  • Om bostadsrättshavaren har vidtagit åtgärder i lägenheten där hon först borde ha erhållit styrelsens tillstånd så skall styrelsen anmoda bostadsrättshavaren att vidta rättelse. Om rättelse inte sker kan styrelsen ålägga bostadsrättshavaren att återställa lägenheten i dess tidigare skick. Om bostadsrättshavaren trots anmodan inte vidtar rättelse eller återställer lägenheten kan föreningen, om renoveringsåtgärden bedöms innebära påtaglig skada, eller olägenhet för föreningen, vända sig till domstol och yrka att lägenheten skall återställas i ursprungligt skick. Detta i sin tur kan leda till att bostadsrätten förverkas. Se även stadgarna.

Rökning

Styrelsen har inga synpunkter på rökning i den egna lägenheten eller på egna balkonger och terrasser. På den gemensamma terrassen på andra våningen så får dock rökning endast ske på avstånd från fasaden, dvs så att inte röken går in genom öppna fönster ovanför. Man får inte lämna fimpar efter sig och får ta med sig sin egen askkopp ut, som man tar med sig in igen.

Sopor & soprum

  • Lägg dina sopor i avsedda kärl, se nedan.
  • Knyt ihop dina soppåsar ordentligt.
  • Placera dina soppåsar upprätt i respektive kärl.
  • Lägg/ställ aldrig någonting på golvet.
  • Renhållningsarbetarna tar ingenting utanför kärlen.
  • Överfyll inte sopkärlen (dvs det ska gå att stänga locket) eftersom överfyllda kärl inte hämtas av renhållningsarbetarna.
  • Om dina sopor inte får plats, vänta någon dag tills kärlen har tömts.
  • Spola ur potentiellt illaluktande behållare med vatten innan du kastar dem.
  • Vik ihop kartonger innan du kastar dem.
  • Elektronik av olika slag får inte slängas i kärlen för batterier eller lampor.

Hushållssopor (2 kärl, tömning måndagar och torsdagar)
Använd väl tillknutna plastpåsar.

Färgat glas (1 kärl, tömning tisdagar)
Ja tack: Glasflaskor, glasburkar
Nej tack: Glödlampor, lysrör, trasiga rutor, dricksglas, porslin, keramik, spegelglas, pantglas

Ofärgat glas (1 kärl, tömning torsdagar)
Ja tack: Se färgat glas
Nej tack: Se färgat glas

Tidningar (1 kärl, tömning tisdagar)
Ja tack: Dagstidningar, reklam, telefonkataloger, broschyrer, veckotidningar, rit- och skrivpapper
Nej tack: Pappersförpackningar, papperspåsar, kuvert, omslagspapper, böcker, wellpapp, pärmar

Metall (1 kärl, tömning tisdagar)
Ja tack: Konservburkar, tuber, lock, värmeljushållare, kapsyler, aluminiumfolie
Nej tack: Chipspåsar, grillgaller, stekpannor, kastruller, bestick, skruv, spik, Bag-in-boxpåsar

Plastförpackningar (1 kärl, tömning torsdagar)
Ja tack: Burkar, tråg, flaskor, påsar, hinkar, dunkar, korkar, lock, fruktnät, tuber, chipspåsar, bag-in-boxpåsar
Nej tack: Plastkrukor, disk- och tandborstar, pantflaskor, plastleksaker, plastmöbler

Pappersförpackningar (2 kärl, tömning torsdagar)
Ja tack: Wellpapp, pastapaket, flingpaket, mjölkpaket, papperspåsar, omslagspapper
Nej tack: Tidningar, böcker, pärmar, kuvert, frigolit

Glödlampor och batterier (hämtas enligt överenskommelse med husansvarig inom 5 arbetsdagar)

Övrigt och grovsopor lämnas av respektive boende till lämplig återvinningscentral (se www.sysav.se för öppettider etc).
Vid lägenhetsrenovering kan plats för tillfällig uppläggning anvisas av husansvarig.

Julgranar ställs på anvisad plats och körs till tippen på föreningens bekostnad en gång om året.

Våra butikslokaler har 2 kärl för hushållssopor i ett särskilt miljörum. I butikernas avtal ingår endast tömning av hushållssopor.

Störningar

För att alla ska trivas är det viktigt att man inte störs av omkringboende. Alla boende är skyldiga att visa hänsyn. Lagen ser strängt på störningar! Den som stör och inte rättar sig efter tillsägelse från styrelsen kan i allvarligare fall komma att bli uppsagd från lägenheten. Skyldigheten gäller i lägenheten men också i gemensamma utrymmen som trapphus, hiss, tvättstuga, terrasser och balkonger.

Reglerna gäller dygnet runt men är extra angelägna att följa vardagar från kl 22 på kvällen till kl 7 på morgonen. På helgerna kan tiden utökas med ett par timmar efter eget omdöme. Har du fest så informera gärna grannarna i god tid innan, om du tror att du kommer att störa.

Terrassen på andra våningen

Terrassen på vån 2 är gemensam och skall som sådan hållas i ordning. Speciellt de som har utgång direkt till terrassen får inte belamra delar av den med egna möbler och annat. Ett par stolar är ok, men inte mer. 

Terrassen får användas för inbjudna gäster. Dynor till stolarna finns i skåpet/skjulet längst ut. Vill ni vara säker på att få tillräcklig plats, sätt upp en lapp på insidan av terrassdörren några dagar innan. Ange datum, tid och antal platser ni behöver. Terrassen kan aldrig stängas av för andra boende. 

Använda grillar och grillgaller ska städas och gammal aska tas omhand (lägg aluminiumfolie i botten innan ni grillar så är det lätt att slänga sen). Bord och stolar ska återplaceras. Dynorna ska in i skåpet.

Tvättrum & torkrum

Källaren städas inte lika ofta som trapphuset och vi måste därför hjälpas åt att hålla rent och snyggt i tvättstugan.

  • Torka bort rester av tvätt-/sköljmedel i tvättmaskinernas behållare efter användning och lämna behållarna öppna.
  • Töm luddfiltret i torktumlaren.
  • Gör rent vasken efter dig.
  • Städa upp ludd och smuts från golvet.
  • Torkrummet får användas 1 timme efter bokad tid.
  • Bokningsbrickor ska flyttas till ledig rad när man inte kan planera nästa tvättid. 

För att undvika driftstopp av tvättmaskinerna, använd alltid tvättpåse när du tvättar BH, plagg med metalldetaljer eller andra detaljer som kan lossna samt små plagg. Tvättpåsar finns att köpa i de flesta livsmedelsbutiker. Driftstopp orsakas i regel av att lösa delar fastnat i pumpen och filtret.

Färgning av kläder i tvättmaskinerna är strängt förbjudet.

Om du är i tvättstugan och maskinerna slutar att fungera eller om de redan är ur funktion, ring och felanmäl omgående. Felanmälan skall göras främst till styrelsemedlemmen som är ansvarig för tvättstugan, eller någon annan i styrelsen. Sätt en lapp på maskinen med datum för att andra ska veta när felanmälan är gjord.

Gästrum

Bokningssystem för gästrum i källaren finns hos www.boka.se. Kontakta styrelsen eller jamesunden@gmail.com för att få ett gästkonto.

Regler för boking av gästrum:

  • Bokningar kan göras tidigast 12 veckor innan planerad bokning.
  • Max 6 nätter per enskild bokning
  • Max 2 befintliga bokningar per lägenhet får ligga i bokningssystemet.
  • Ytterliggare ”Sista minuten”-bokningar kan göras max 2 veckor innan avsedda lediga dagar. Kontakta administrator James Undén (jamesunden@gmail.com) för dessa bokningar, så läggs det in på bokningssidan.
  • Utcheckning sker senast klockan 14:00 på sista bokningsdagen.
  • Incheckning sker tidigast klockan 15:00 på första bokningsdagen.
  • När bokning görs så ska man specificiera från klockan 15:00 på incheckningsdag, fram till kl 14:00 utcheckningssdag.
  • Lakan, handdukar osv. ska tillhandahållas av gästen eller föreningsmedlemmen.
  • Föreningsmedlemmen som har gjort bokningen är ansvarig för att gästen sköter sig enligt våra trivselregler, samt att rummet städas efter bokningens slut.